Københavns Havn 1840 – 1940 – som fotograferne så den

Kåre Lauring, Københavns Havn 1840 – 1940 – som fotograferne så den. København: Gyldendal, 2006. 180 sider; kr. 299,00.

 

 

Foto: marmus.dk

 

Forfatteren er uddannet reklamefotograf samt cand. phil. i historie. Han har blandt andet tidligere udgivet ”Mellem bomber og torpedoer” om kaptajn Martin Bantzs erindringer fra sejladser under Den anden Verdenskrig, som blev anmeldt i Militært Tidsskrift nr. 1/2005. Forfatteren har samlet 150 fotografier i sort/hvid fra fotografiets barndom og frem til 1940. Med de mange, dejlige fotos og den meget detaljerede og oplysende tekst kan læseren sætte sig ind i havnens udvikling. Der er desuden en særdeles grundig beskrivelse af havnens historie og udvikling fra biskop Absalons tid og frem til i dag. Denne beskrivelse er forsynet med farvelagte kort og illustrationer. Det er en meget flot bog, som passende tager sit udgangspunkt i Osvald Helmuths vise om havnen fra 1937, hvor Osvald spiller en mand, der hver dag ved fyraften lige cykler ned til havnen, inden han skal hjem. Han har haft et monotont og kedeligt arbejdsliv, men han har hele tiden drømt om oplevelser i det fjerne, og det får han her i Frihavnen, hvor han drømmer om skibene fra hele verden, som losser deres eksotiske laster.

Bogen er opdelt i kapitler om de forskellige havneområder så som Gammel Strand, Christianshavn, broerne, Nyhavn etc. Den oprindelig havn lå omkring Slotsholmen og Gammel Strand, og herfra følger man så havnens udvikling mod nord forbi Kvæsthusbroen og Larsens Plads og senere Langelinie og Frihavnen. Tilsvarende arbejder han sig igennem området på den østlige side af havneløbet. Holmen er ikke beskrevet som selvstændigt område, men der er særdeles megen omtale af flådens tilstedeværelse i København helt frem til den endelige udflytning fra Bremerholm. Et særligt kapitel handler om havnearbejderne og deres forhold.

Forfatteren har stor indsigt i bygning af skibe, redernes forhold, økonomi, ”handling” af laster, arbejdsforhold, oprindelig gadenavne og meget andet. Det har slået mig med forbavselse, hvor rige detaljer forfatteren kan formidle via sine billeder. Han ved, hvornår den ene bygning er revet ned, og den næste bygget op, så han kan indsnævre optagelsestidspunkterne til korte perioder. Intet undgår hans opmærksomhed. Porcelænsknopper på gavlen betyder, at en bygning har fået installeret telefon. Om en hestevogn ude i siden af billedet oplyses det, at firmaets adresse er Vingaardsstræde nr. 6, og at telefonnummeret er 126. Når man ved det, kan man også godt se det. Han ved også, hvor mange havnearbejdere der indgår i et ”sjak”, og hvad hver enkelt laver. Billederne af det meget varierede gods i upraktiske emballager tydeliggøres for læseren. Der vises smør i dritler, maskindele i kasser, levende kvæg, ægeksport til Storbritannien etc. Der trækkes også paralleller til nutiden, hvor næsten alt transporteres i containere.

Bogen fortæller således meget mere end blot om selve havnen. Den fortæller om hovedstadens udvikling og befolkningens forhold på såvel sol- som skyggesiden af tilværelsen. Man kan læse om skibsbygning, arkitektur, påklædning, dagligvarer, transportforhold, fiskeri, badning, fædre, der drikker, og hvorfor de drikker og meget andet. Alt det Osvald Helmuths lille funktionær drømmer om, får læseren en detaljeret viden om. De fleste af folkene omkring havnen har levet et hårdt liv, men de har haft lidt mere kulør på tilværelsen end de fleste. Forfatteren drager paralleller frem til nutiden, hvor søfolkene har kedelige funktionærjob. De kommer næsten aldrig i land på eksotiske steder. Alt i alt en fantastisk spændende og informativ bog. De fleste af de mange billeder er i sort/hvid, men bogen i sig selv er særdeles farverig og spændende.

 

PDF med originaludgaven af Militært Tidskrift hvor denne artikel er fra:

 

Del: