F-16 – oplevelser på danske vinger

Anmeldt af Poul Grooss

”F-16 – oplevelser på danske vinger” af Thomas Kristensen og Henning Kristensen. Udgivet af Gyldendal den 17. oktober 2011. 240 sider illustreret. Pris kr. 399,95 (vejledende).

Foto: Saxo.com

Thomas Kristensen er selv F-16-pilot, og bogen er flot illustreret med farvefotos taget af fotograf Henning Kristensen fra Flyvevåbnet. Han går normalt under navnet ”Foto-Henning”, og han har siden 1981 siddet i bagsædet på mange ”missions” og taget de fleste af de mange fotos. Thomas Kristensen har taget initiativet til bogen, men de enkelte afsnit er skrevet af forskellige F-16-piloter, som har haft en oplevelse med deres F-16-fly. Bogen er bygget op som en række fortællinger om danske F-16-fly, deres piloter og deres oplevelser. Begejstringen for flyet strømmer læseren i møde allerede fra forordet, og det er bogens gennemgående træk: Det er et fantastisk fly, det har en enorm motorkraft, og det kan manøvrere.

Blandt de 53 små historier fra piloterne står ni mindre indslag om kendte personer, som har fløjet i bagsædet på de tosædede udgaver af flyet. Det er interviews med Deres kongelige Højheder Kronprins Frederik og Prins Joachim, den tidligere forsvarsminister Søren Gade, en række journalister, eks-jægersoldaten B. S. Christiansen, en kvindelig læge samt endelig den tidligere forsvarschef Christian Hvidt, som fløj det første F-16-fly til Danmark i 1980.

Der er to afsnit om flyets tekniske egenskaber skrevet af ingeniør Kai E. Poulsen: Et om selve flyet som det så ud ved modtagelsen i 1980 samt om de efterfølgende modifikationer. Det andet handler om de danske fingeraftryk, som efterhånden er sat på nutidens F-16-fly. Takket være skrappe specifikationer fra Flyvertaktisk Kommando til forbedringer er det på en lang række områder lykkedes for Danmark at forbedre flyet samt sælge de danske løsninger til en række lande, her i blandt også USA. Det har givet Danmark en række eksportindtægter, først og fremmest til firmaet Terma.

En ordliste prøver at gøre det ud for den nødvendige tekstforklaring til den ganske uhildede læser, men her har forfatterne nok overvurderet læserskarens evner til at forstå flyverjargon. Den kunne godt have ti gange så omfattende.

Bogen er spækket med farestrålende fotos af F-16-fly i alle tænkelige situationer, og de er fantastisk flotte. Som nævnt, er hovedparten taget af bogens anden forfatter, Foto-Henning. Desværre er de alle uden tekst, så man må for eksempel selv tænke sig til, hvad landskabet nedenunder måske udgør. Endelig er der lidt oplysninger om eskadrillerne, som modtog de oprindelige F-16-fly, og hvad der blev af dem.

De enkelte historier varierer meget. Nogle piloter har skrevet flere, og de bringes i alfabetisk rækkefælge efter piloternes trebogstavs pilotnavn. Det er umuligt at undgå at lægge mærke til piloternes begejstring for at flyve F-16, og det er sådan set en styrke for bogen. En af piloterne udtrykker det klart på denne måde: ”The most fun you can have with your pants on!”. Den giver sig ikke ud for at være et litterært værk, men mange af hændelserne kredser jo om alvorlige hændelser. Man kan ikke undgå at blive imponeret over de flotte fotografier. Alvoren fremgår af ulykker og især de krigsmæssige missioner på Balkan, i Afghanistan og senest i Libyen. Den første mission i Libyen er kommet med inden redaktionens slutning, og det var godt. Her har de danske F-16-fly og deres personel på jorden og i luften gjort en fremragende indsats.

PDF med originaludgaven af Militært Tidskrift hvor denne artikel er fra:

militaert_tidsskrift_140.aargang_nr.4_2011.pdf

Del: